Kanotocht door Dalsland

Begin juli maken we een mooie en gevarieerde kanotocht in de buurt van de Zweeds-Noorse grens. De regio Dalsland bevindt zich op de lijn Oslo-Stockholm en wordt wel het kanoparadijs van Zweden genoemd. Ga je mee op deze tocht om dit prachtige gebied te verkennen?

De leeftijdscategorie van deze groepsreis is 50+ jaar.

Dalsland

Meer in Dalsland en Nordmarken, Zweden (Bas Wetter)

De regio rondom Årjäng staat bekend als een bosrijk gebied met vele meren, riviertjes en verbindende kanaaltjes. Sommige heuvels in dit gebied zijn ondanks hun geringe hoogte wel vrij steil. Maar er zijn ook glooiende velden met hier en daar een rode houten boerderij, deze gaan vaak snel weer over in ongerepte bossen. Dit is dé plek om je te verliezen in de natuur. Wij spenderen tien volle dagen in deze prachtige omgeving.

Kanotocht naar Östra Silen

We kanoën oa over meren met eilandjes en kleine riviertjes (Bas Wetter)

We reizen gezamenlijk vanuit Nederland met de trein naar Zweden, in Malmö overnachten we in een hotel om de volgende dag naar het busstation van Årjäng te reizen, hier worden we door de kanoverhuurder opgehaald. De eerste nacht brengen we door op de camping in Risviken. De volgende ochtend starten we, na een korte instructie, onze kanotocht. Vanaf dat moment bevinden we ons tien dagen in de natuur en zijn we op onszelf aangewezen. De route start gelijk vanaf de camping op het meer Västra Silen. Dit lang gerekte meer varen we op in noordelijke richting. Vlak voordat we Årjäng bereiken stappen we uit voor het eerste landtransport. Op het volgende meer volgen we de onbewoonde zuidelijke oever. Via een schakel van smalle riviertjes, een paar korte landtransporten en kleine meertjes, komen we uit op Östra Silen. Onderweg komen we langs bossen en weilanden, in de meren varen we langs verschillende eilandjes. Hier zullen we onze eerste rustdag houden, even lekker luieren en een boekje lezen of de benen strekken voor een wandeling.

Krokfors sluis

Zou de sluisdeur al dat water houden? (Bas Wetter)

Op Östra Silen verkennen we de oostelijke kant met de vele eilandjes die het meer rijk is. Vervolgens keren we terug om via de dubbele sluis van Krokfors 5,3 meter af te dalen naar het zuidelijke deel van Västra Silen. Na deze bijzondere ervaring vervolgen we onze tocht in zuidelijke richting over een lang smal meer met steile oevers. Aan het eind van het meer komen we bij de plaats Bengtsfors. Hier hebben we weer een landtransport en is er de mogelijkheid om boodschappen te doen. Op het volgende meer houden we nog een tweede rustdag.

Via het lange meer Lelång kanoën we terug in noordelijke richting, na anderhalve dag kanoën bereiken we de sluis van Gustavsfors. Hier gaan we bijna drie meter omhoog, om voor de laatste maal op Västra Silen uit te komen. Via een groepje eilanden keren we terug naar de camping. Na een nacht op de camping worden we weer naar Årjäng gebracht en reizen we via Malmö weer terug naar Nederland. We kijken terug op een prachtige tocht en proberen de vergaarde innerlijke rust van het kanoën zo lang mogelijk te behouden.

We kamperen bij eenvoudige houten shelters met een vuurplaats (Bas Wetter)

Kamperen in de natuur

De oevers van de meren en rivieren zijn rotsachtig, met op enkele plekken zandstrandjes. We kamperen midden in de natuur bij eenvoudige houten shelters met vuurplaatsen. Afhankelijk van het weer proberen we elke avond een kampvuur te maken. Op de grote meren kunnen we eilanden bezoeken voor een lunchpauze of om op te kamperen.

Voorbereidingsdag en maaltijden

Op de voorbereidingsdag maken we kennis met elkaar en bespreken we de reis in meer detail. Daarvoor krijg je ook meer informatie over de reis, met onder andere een paklijst. Je kan dan ook vragen stellen over je materiaal.

Tijdens de kanotocht hebben we maar een beperkte mogelijkheid om boodschappen te doen, het meeste voedsel nemen we dus mee uit Nederland. We eten in principe vegetarisch. Op de voorbereidingsdag zullen we de taken daarvoor verdelen.

Kano gebied Dalsland en Nordmarken op de kaart

Treinreis naar Årjäng

We reizen gezamenlijk vanuit Nederland naar Årjäng, daarbij maken we een tussenstop in Malmö waar we in een hotel overnachten. De kanoverhuurder haalt ons daar op. Na een nacht op de camping van de kanoverhuurder beging onze kanotocht. Bij terugkomst overnachten we weer één nacht op de camping, voor we weer via Malmö terugreizen naar Nederland. In Malmö hebben we dan eventueel nog de gelegenheid de reis af te sluiten met gezellig diner in een restaurant.

Boeken en Covid-19

Na sommige landtransporten kan de te-water-lating een tikje modderig zijn, iets van waterschoentjes zijn dan erg handig (Bas Wetter)

We hebben op dit moment geen bovengrens qua leeftijd voor deze reis, maar gaan uit van een gemiddelde leeftijd tussen de 50 en 70. Bedenk voor jezelf of je fit genoeg bent om de beschreven reis aan te kunnen. Neem contact met ons op als je daar vragen over hebt.

Als Treq de reis annuleert krijgen alle deelnemers het volledige bedrag terug. Echter als een deelnemer niet mee kan omdat hij/zij niet voldoet aan de toegangseisen van het land of de accommodaties (bijv. coronapaspoort/QR-code) dan gelden de reguliere annuleringsvoorwaarden. Voor een uitgebreidere toelichting zie ons Covid beleid.

Praktische informatie

Leeftijdscategorie: 50+
Reiscode: KR2201
Reisdata: zondag 3 t/m zaterdag 16 juli 2022 (14 dagen)
Uiterlijke inschrijfdatum: zondag 22 mei 2022 (Informeer na deze datum naar de mogelijkheden.)
Niveau: Kano ervaring is niet nodig voor deze reis. We kanoën meestal 4 tot 5 uur per dag, exclusief pauzes.
Deelnemers: 5 – 10 + 2 reisbegeleiders
Klimaatbelasting: 90 kg CO2 uitstoot per persoon, obv een treinreis
Inclusief:
– TREQ reisbegeleiding en materiaal;
– Heen- en terugreis met de trein, incl 2 hotelovernachtingen;
– Lokaal vervoer;
– Twee overnachtingen op een camping;
– Huur kano’s, incl. oa peddels en zwemvesten.
Exclusief:
– Persoonlijke uitrusting, tenten regelen we onderling;
– Passende reisverzekering;
– Voorbereidingsdag;
– Maaltijden.
Reisprijzen:
Nivonleden Niet-leden**
Korting* €885 €945
Normaal €983 €1043
* 10% Vroegboekkorting t/m zondag 6 maart 2022
** Je kan Nivonlid worden bij het boeken, het standaard lidmaatschap is €40 per jaar, 16 t/m 25 jarigen betalen €20.
Voorbereidingsdag: Zaterdag 21 mei 2022

Reisbegeleiders

“Deze zomer ga ik mijn bakens verzetten naar een heel andere tak van sport: Van lange afstand fietsen naar lange-afstand-kanoën! Ik heb zelf een kajak waarmee ik graag op het water vertoef. Maar om dat in Zweden te doen? Wow! Met een kleine groep in een ongerepte omgeving, varen, kamperen en je eigen potje koken? Dat lijkt me super!” – Geert

Reisbegeleider Koen

“Het NIVON ken ik al van kinds af aan. Ik heb fijne herinneringen aan grote huizen midden in de natuur, makkelijk contact met andere kinderen en mooie wandeltochten. Met het eigen gezin later ook wat van de natuurvriendenhuizen uit mijn jeugd weer opgezocht en ook lekker gaan kamperen aan een riviertje was favoriet. Toen ik de mogelijkheid had zelf de viering van een jubileum te mogen invullen heb ik direct gekozen voor een kanotocht op de Lesse, in de Ardennen met wat collega’s. Het was ver in het najaar, slechts een paar graden boven nul en ijsvogels die her en der heen en weer schoten. Een prachtige belevenis. Het lijkt me een bijzondere ervaring ook in Zweden de natuur weer van zo nabij te mogen meemaken en ook met de groep lijkt me dit fantastisch!” – Koen